Czym jest i jak działa ecommerce

W ostatnich latach zjawisko ecommerce stało się bardzo istotnym elementem globalnej ekonomii. Szczególnie ostatnie dwa lata, pandemii umocniły pozycję handlu elektronicznego. Stał się on codziennością, a wielu klientów nie wraca już do tradycyjnych form dokonywania zakupów pewnych przedmiotów.

Podstawowa definicja ecommerce

Określenie ecommerce jest skrótem od angielskich słów electronic commerce. Oznacza to po prostu handel elektroniczny i obejmuje wszystkie transakcje, które mogą być dokonane w internecie czyli sprzedaż wszelkiego rodzaju towarów, ale także usług takich jak np. zakup wycieczek czy rezerwacja hoteli.

Najczęstszym sposobem zawierania transakcji przez internet jest założenie sklepu internetowego lub obecność na platformie ecommerce.

Jako ciekawostkę warto wiedzieć, że pierwszą transakcją ecommerce było sprzedanie przez Dan’a Kohn’a w 1994 roku płyty CD za niecałe 13$. Dokonał tego za pośrednictwem swojej strony internetowej NetMarket, a płatność odbyła się za pomocą zaszyfrowanej transakcji z wykorzystaniem karty kredytowej.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Istotne dla skutecznej działalności w internecie jest zastosowanie odpowiedniego marketingu. Bez odpowiedniej promocji niemożliwym stanie się pozyskanie nowych klientów oraz utrzymanie starych.

Jednym z najistotniejszych sposobów na zwiększenie zysków jest odpowiednie zoptymalizowanie swojej strony czyli inaczej inwestycja w pozycjonowanie ecommerce. Linki do strony powinny pojawiać się na jak najwyższych pozycjach wyszukiwarki. Do tego służy SEO (serch engine optimization). W telegraficznym skrócie można powiedzieć, że działania SEO są związane z optymalizacją tekstów, obrazów i ogólnej budowy strony internetowej.

Sposobem pozycjonowania ecommerce jest np. marketing treści polegający na tworzeniu treści jak posty na bloga czy na portalach społecznościowych, dzięki którym użytkownicy trafiają na stronę danego przedsiębiorstwa. W takich tekstach istotne jest stosowanie słów kluczowych. Innym sposobem jest reklama w google, w mediach społecznościowych czy e- marketing polegający np. na rozsyłaniu maili reklamowych.

Ecommerce to nieodłączny element współczesnej gospodarki warto więc znać narzędzia, które pomogą wyprzedzić konkurencje.